Spijkenissers komen in de ochtendspits hun stad niet meer uit. Telkens loopt het vast bij de Hartelbrug. “Mensen gebruiken maar één rijstrook, omdat ze niet over de Botlekbrug durven.”
Boos zijn ze, de duizenden Spijkenissers die zowel gisterochtend als eergistermorgen drie kwartier tot een uur vaststonden in hun stad, door een stremming op de Hartelbrug. Donderdagochtend was daar een ongeluk gebeurd en was tegelijk een langdurige heffing van de Spijkenisserbrug. Daardoor waren alle uitvalswegen geblokkeerd.
Gistermorgen had de provincie vergeten de rode kruizen boven de rijbaan op de Hartelweg richting de Botlekbrug uit te zetten na nachtelijke werkzaamheden.
Hierdoor moesten mensen zich over één baan wurmen richting de Botlektunnel. Het verkeer stond in beide gevallen tot diep in Spijkenisse, maar ook op de Groene Kruisweg tot bij Heenvliet vast.
“Zo kan het niet langer”, vindt raadslid Chris Hottentot van Nissewaard Lokaal. “Er moet heel snel een goed calamiteitsbereikbaarheidsplan komen.”
Vuist op tafel
Daarvoor zal verkeerswethouder Christel Mourik (VVD) volgens hem het voortouw moeten nemen. “Zij moet met de vuist op tafel slaan bij Rijkswaterstaat en de provincie. Er moet als het zo vastloopt snel een team bij elkaar komen dat snel knopen doorhakt. Bijvoorbeeld door verkeersregelaars in te zetten. Dit soort ergernis kun je mensen echt niet een paar keer in de week aandoen.”
Volgens wethouder Mourik is het probleem ontstaan sinds de nieuwe Botlekbrug in gebruik is genomen. “Mensen hebben daar geen vertrouwen in, omdat hij opeens opengaat of langdurig in storing is. Ze ritsen op de Hartelbrug massaal in voor de rijbaan naar de tunnel om maar niet naar de Botlekbrug te hoeven. Ze willen dus allemaal naar de Botlektunnel. Dat veroorzaakt ongelukken en vertraging.”
Mourik dringt er bij zowel Rijkswaterstaat als de provincie al een tijd op aan de verkeersinformatie te verbeteren. “Meld eerder en beter als de brug opengaat, geef betrouwbare informatie. Dan zullen mensen ook eerder voor de brug kiezen en worden de twee rijbanen op de Hartelbrug beter benut. Want tot de nieuwe brug er was en mensen over twee banen konden rijden, waren er jaren geen problemen.”
Bron: ad.nl/voorneputten
Naschrift Nissewaard Lokaal:
Nissewaard Lokaal betreurt het gebrek aan daadkracht vanuit de gemeente om de bereikbaarheid te verbeteren. Onze partij heeft al in oktober 2015 een voorstel gedaan om de verkeersinformatie over brugopeningen te verbeteren. Minister Schultz (VVD) heeft zelfs toegezegd dat zij deze mogelijkheid zou onderzoeken. Dan zou je van een verkeerswethouder mogen verwachten dat zij er boven op zit en het ijzer smeedt als het vuur nog heet is.
Deze regio heeft een wethouder nodig die met de vuist op tafel slaat en maatregelen weet af te dwingen. Onder deze wethouder lijkt dit niet te gebeuren, waardoor goede maatregelen niet tijdig worden doorgevoerd. Een standpunt dat is bevestigd door oud VVD-raadslid Alexander Scheek. “Als minister Schultz iets niet goed regelt, moet je haar daarop aanspreken. Dat gebeurde niet. Christels stijl is van ‘in gesprek blijven’,” zei hij in het AD/Rotterdams Dagblad.
Onze gemeente heeft een wethouder met visie en daadkracht nodig. En visie ontbreekt als VVD-wethouder Mourik nu pas tot de ontdekking komt dat mensen geen vertrouwen hebben in de Botlekbrug en massaal de tunnel nemen. In een interview met TV Rijnmond uit 2011 voorspelde Chris Hottentot al grote problemen met de Botlekbrug en -tunnel. Problemen waar vooraf maatregelen tegen te nemen waren.
Als je voor elke opening van de bruggen een bord plaats of de borden gebruiken die er staan….een tijdsaanduiding zet…bv over 5 minuten gaat de brug draaien dan durven de mensen wel over de botlekbrug omdat je dan meer zekerheid hebt….
Dat is precies, waar wij in oktober 2015 al voor hebben gepleit, George. Zie ook, https://nissewaardlokaal.nl/rijkswaterstaat-moet-automobilisten-begeleiden/ Helaas is het door wethouder en hogere bestuurslagen nog niet opgepakt, ondanks steun van de minister.
Gewoon eerder weggaan of met openbaar vervoer maar dat willen onze uitslapende managers niet
Een A4 zuid is hard nodig, wellicht gelijktijdig een metroverbinding in de aan te leggen tunnel daarvoor.