Indien de gemeente Nissewaard €40.000 bijdraagt aan een dure brugopeningsapp, dan moet deze wel flinke meerwaarde bieden. Dat zei fractievoorzitter Chris Hottentot van Nissewaard Lokaal in de raadsvergadering van 4 juli jl. Nissewaard Lokaal maakt in eerste instantie bezwaar tegen de hoge kosten voor de ontwikkeling van een dergelijke app. Volgens Hottentot bestaat er al een app met brugopeningsinformatie voor Android. Een iPhone-versie bestaat er nog niet, maar volgens de maker van de Android-app zou dat voor zo’n duizend euro wel te realiseren kunnen zijn. “Een groot verschil met de, in totaal, twee ton die nu gevraagd wordt,” zei Hottentot in de gemeenteraad.
Volgens VVD-wethouder Igor Bal wordt de app, waar Rijkswaterstaat, MRDH, het Havenbedrijf en de gemeente Nissewaard aan bijdragen, veel slimmer dan de huidige app. “Het doel is om gebruik te maken van betrouwbare, echte data van Rijkswaterstaat in plaats van open data,” zei Bal. “Dat is net iets betrouwbaarder. Bovendien wordt er een algoritme ontwikkeld die op basis van de voorspelling zelflerend is en daardoor steeds beter leert te voorspellen of een brug open moet voor aankomende scheepvaart.”
Landelijk netwerk
Nissewaard Lokaal drong er wel op aan dat de data die wordt gegenereerd vrij beschikbaar komt voor appbouwers, zoals navigatieapps. “Alle informatie in één app is de meest verkeersveilige oplossing,” stelde Hottentot. Daarnaast stelde Hottentot voor om de informatie breder te trekker, juist omdat de Rijksoverheid hier ook bij is betrokken. “Op deze manier kan je dit soort informatie in meerdere situaties verzamelen en gebruiken. Als dit een landelijk netwerk aan data wordt, dan wordt het nog interessanter voor appbouwers en kaartenmakers om deze informatie in hun apps te verwerken. Op deze manier kunnen zij nog actuelere reisinformatie beschikbaar stellen.”
Instemming
Het idee achter de voorspellende brugopeningsinformatie is dat automobilisten door het gebruik ervan wel de brug durven te gebruiken, doordat zij weten dat een brug niet ineens opengaat als zij er aan komen rijden. Nissewaard Lokaal maakt zich al jaren hard voor de bereikbaarheid en was een van de eerste partijen die aandrong op voorspellende brugopeningsinformatie. Onder de genoemde voorwaarden kon Nissewaard Lokaal daarom uiteindelijk toch instemmen met het krediet.
Volslagen idioot om meer dan 2 ton (totale kosten van de app) voor een dergelijke app te betalen. Navigatie apps als Waze (gratis) houden reeds rekening met vertragingen aangegeven door gebruikers.
Gebruik dit geld liever voor dringendere zaken.