Nissewaard Lokaal kon woensdagavond 8 mei definitief niet instemmen met een pilot om de P+R informatie te verbeteren. De partij vindt dat de gemeente te ondoordacht te werk gaat. “Op deze manier vrezen wij dat dit project slechts weggegooid geld is,” zei fractievoorzitter Chris Hottentot, namens de partij.
Met de pilot wil de gemeente voorkomen dat mensen naar een volle P+R rijden. Het probleem volgens Nissewaard Lokaal en ook CDA is echter dat de app niet achter het stuur gebruikt mag worden. Gebruikers moeten dan thuis al kijken hoeveel plaatsen er beschikbaar zijn. “Als ik in Zuidland al moeten kijken, dan zegt dat niets over de situatie als ik na een half uur ter plaatse aan kom”, klaagde CDA’er Daan van der Pols.
Navigatieapps
Nissewaard Lokaal had liever gezien dat voor de app samen werd gewerkt met landelijke initiatieven om data te delen. “Op die manier is meerwaarde te halen en kan deze info later verwerkt worden in navigatieapps”, zei Hottentot. Wethouder Igor Bal (VVD) wilde er niets van weten. “We willen juist klein beginnen om dingen uit te proberen,” zei hij. Hottentot pareerde dat. Hij gaf aan dat er een verschil is tussen klein beginnen of lokaal beginnen. “Het is niet erg om lokaal te beginnen met een proef, maar houd ontwikkelingen in de gaten en probeer er zoveel mogelijk bij aan te sluiten,” liet hij de wethouder weten. De gemeente verzuimt dit en wil met één aanbieder in zee die beheer krijgt over de data.
Schieten met hagel
Hoewel de kosten voor deelname door de gemeente niet hoog zijn, slechts €6200, was Nissewaard Lokaal duidelijk. “Of het nu €6200 kost, €22.000 of € 2 miljoen, waar het te allen tijde om gaat is, dat er meerwaarde wordt behaald. En die meerwaarde missen we hier,” zei Hottentot. “Als we het kort mogen samenvatten, dan vat ik het als volgt samen: we gaan iets proberen en we zien wel wat er uit komt. Dat is te makkelijk. Dit is nu als schieten met hagel.”
Naast Nissewaard Lokaal konden ook CDA en, een opvallend stil, PVV niet met de pilot instemmen.