Nissewaard Lokaal: invulling OV-concessie moet beter

Nissewaard Lokaal heeft in de gemeenteraad van 8 mei jl. gepleit om de OV-concessie beter in te vullen. Volgens de partij geven inwoners aan liever de oude lijnen in Spijkenisse terug te willen. Met name de overstap die vanuit de Maaswijk gemaakt moet worden naar het centrum van Spijkenisse en de kleine busjes zorgen voor ergernis. Volgens fractievoorzitter Chris Hottentot van Nissewaard Lokaal zegt inmiddels een toenemend aantal reizigers niet meer met het OV te reizen.

Wethouder Igor Bal (VVD) verbaasde zich daarover. “We zien op Voorne-Putten een groei van het aantal reizigers,” vertelde hij tegen de raad. “Mogelijk dat het om andere doelgroepen reizigers gaat. Wellicht dat mensen die voorheen de auto pakten nu de bus pakken en andersom. Dat is lastig te achterhalen.”

Volgens Hottentot is het niet zomaar vanzelfsprekend dat deze stijging voor alle lijnen geldt. “Met name op lijn 81 en 85 vindt op dit moment geen chipregistratie plaats,” zei hij tegen de wethouder. “En dit zijn nu juist de probleemlijnen. Als we op de klachten afgaan zijn hier wel degelijk mensen uit het OV gestapt.”

Nadat Nissewaard Lokaal zich eerder in de commissie hard heeft gemaakt om met name buslijn 85 te verbeteren is de reactie van de gemeente op de vervoersplannen voor 2020 aangescherpt. De partij is hier blij mee, maar ziet graag meer verbeteringen in het OV. Nissewaard Lokaal heeft er daarom ook op aangedrongen om hierbij gezamenlijk met alle gemeenten op Voorne-Putten op te trekken.

1 gedachte over “Nissewaard Lokaal: invulling OV-concessie moet beter”

  1. Persoonlijk snap ik de aanpassing in Lijn 87 niet. Die rijdt niet meer naar Hekelingen omdat er maar 16 reizigers gebruik van maakten. In plaats daarvan komt er een lus door de Akkers waar men rekent op 70 reizigers (oude lijn 105 had die). Maar op het traject van die lus rijdt Lijn 81 ook al. Dus die 70 klopt in mijn optiek niet. En waarom voor 70 mensen de frequentie verhogen van 4 naar 8 bussen per uur en vervolgens OV voor 16 mensen onaantrekkelijk maken. Kan Lijn 81 niet doorrijden naar Hekelingen? Maar dan tot in het Dorp, bij Dorpshuis of zo? Als die de Gaarden negeert, daar komt straks 87, heeft die tijdswinst.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *