Het citymarketingplan 2016-2026, waar de commissie bestuur dinsdagavond 19 januari over praat, is nog lang niet compleet. Dat vindt Nissewaard Lokaal. Bovendien vindt de partij een plan voor een periode van tien jaar veel te lang. “Er kan veel gebeuren in tien jaar waardoor interesses van doelgroepen veranderen”, stelt Chris Hottentot, namens de partij. “Kijk naar de kaalslag in de winkelstraten op dit moment. Dat vereist in bepaalde steden ook aanpassing van het beleid. De vele faillissementen zagen we pak ‘m beet 8 jaar geleden niet aankomen. Toen treurden we in Spijkenisse nog omdat we V&D niet binnenhaalden als grote publiekstrekker”. De partij ziet liever dat de visie zich richt op een periode van vijf jaar.
Nissewaard Lokaal vindt het citymarketingplan daarnaast weinig ambitieus. De gemeente geeft wel aan welke doelgroepen het wil bereiken, inwoners van Nissewaard, potentiële bewoners en bezoekers, maar nergens staat welke doelstellingen de gemeente heeft gesteld. “Wat wij missen is het benoemen van concrete aantallen”, vertelt Hottentot. “Als je de gemeente als woonlocatie wilt vermarkten, dan kan je bijvoorbeeld eisen stellen aan de groei van het aantal verkochte woningen in deze periode. Als je daarnaast het vrijetijdsaanbod van de gemeente wilt vermarkten dan kan je doelstellingen opnemen over het aantal bezoekers en eventuele groei ten opzichte van het jaar ervoor. Nu is het plan te vrijblijvend. We stoppen er geld in, maar stellen geen doelen wat we voor dat geld willen terugzien.”
Daarnaast vindt Nissewaard Lokaal het belangrijk om de stadspromotie realistisch te houden. Zo schrijft de gemeente in het plan meer dan 250 winkels in het centrum te hebben. Volgens een snelle inventarisatie van Nissewaard Lokaal zijn er, inclusief horeca, zo’n 155 winkels in het centrum. “We moeten de verwachtingen goed managen, anders komen bezoekers voor teleurstellingen te staan en niets is zo dodelijk voor citymarketing als een teleurgestelde bezoeker”, besluit Hottentot.