Door verhogingen van de belastingheffing op restafval door het Rijk, moesten veel gemeenten hun afvalkostenheffing fors verhogen. Tot €200 per huishouden. In de gemeente Nissewaard is deze verhoging beperkt gebleven met slechts €10 per huishouden voor 2020. Deze lichte verhoging had wel een keerzijde. Het serviceniveau van Reinis werd wel verminderd. Zo kunnen mensen niet meer onbeperkt hun afval inleveren bij de gemeentewerf. Dit is beperkt tot maximaal 8 bezoeker per jaar. Wel kunnen er vier extra bezoeken worden bij gekocht voor €10 per keer. Dit besluit sluit aan op de wens van het merendeel van de inwoners. Eerder gaf 77% van de personen, die gereageerd hadden op een poll van Spieke, al aan liever te kiezen voor een verhoging van €10 met beperkt serviceniveau, dan per huishouden €60 meer te moeten betalen. Alleen dan kon het serviceniveau op het vorige niveau blijven.
Nu deze maatregelen van kracht zijn, lopen mensen tegen deze beperkingen aan. Dit leidt inmiddels op diverse Facebookpagina’s tot klachten. Veelal vragen mensen zich af waar ze met hun afval terecht kunnen. Om die reden heeft Nissewaard Lokaal bij de gemeente Nissewaard aangedrongen om de voorlichting te verbeteren. De partij vindt het belangrijk dat inwoners weten waar ze met hun afval terecht kunnen en het niet gedumpt wordt vanwege de nieuwe maatregelen. Daarom heeft Nissewaard Lokaal er ook op aangedrongen dat het mobiele milieustation 6 dagen per week op verschillende locaties in de gemeente komt te staan, zodat mensen daar hun afval te allen tijde kwijt kunnen.
Maar wist je dat je je afval op veel meer plaatsen kwijt kunt? Om iedereen op weg te helpen heeft Nissewaard Lokaal een kort overzicht gemaakt met de meest voorkomende kleine afvalspullen.
[table id=5 /]
Kijk ook op https://www.wecycle.nl/nl-nl/inleverpunt-zoeken voor inleverpunten van E-waste.
Jullie sporen niet als gemeente ik hoopdat iedereen alles gaat dumpen en verbranden in hun eigen tuin en in de wijken. Het rijk wil juist goed inzamelen in de gemeentes en goed recyclen.
Je geeft aan dat het Rijk wil dat er goed wordt ingezameld. Dat klopt. Om dat te stimuleren heeft het Rijk de heffing op restafval fors verhoogd. Gemeenten moeten daarom per ton restafval €31 heffing betalen. Voorheen was dit €13. Dus door dit Rijksbesluit zoeken gemeenten naar allerlei oplossingen moeten zoeken hoe om te gaan met de verhoging van de kosten. De ene gemeente rekent de verhoging door, de andere gemeente (zoals Nissewaard) probeert op andere wijze de kosten laag te houden. Zie ook, https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws/2019/12/05/13/30/ozb-en-afvalheffing-volgend-jaar-fors-hoger#/
Ik vind het een prima maatregel, maar ik denk wel dat mensen met een ongezonde mentaliteit het als vrijbrief zullen gebruiken hun spullen bij het restafval te dumpen. Hier in de straat al de hele week volle ondergrondse container met veel zakken ernaast.
Ik vind het een domme zet. Iedereen was goed op weg met het scheiden van afval. Op deze manier zal dit op een fiasco uitlopen.
Mensen willen van hun afval af, en gaan na mijn verwachting nu restafval en andere zaken wegsmokkelen in de pmd containers.
Ook zal er meer gedumpt gaan worden in de regio.
Het wordt er niet handiger op wie heeft er nou zin om te gaan uitzoeken waar je wat kunt inleveren. Keep it simpel zoals het was.
Deze keus is te snel gemaakt zonder een goed plan met de voor en nadelen. En voorkoming van bovengenoemde zaken.
Ook doordat er geen groene zones zijn om van a naar b te kunnen. Is het optrekken en remmen om door spijkenisse heen te komen. Slecht voor het millieu. Door groene zones heb je minder co2 uitstoot.
En gaan de mensen liever de deur uit voor een kleine boodschap. Of om bijv. afval weg te brengen naar die punten nu verspreid door heel spijkenisse heen.
Goed overwogen keuzes maken. En het woongenot vergroten daar zijn wij als inwoners van Spijkenisse voor in.
Het kan toch niet zo zijn dat als rijk en gemeenten fouten maken dat de burgers er voor op moeten draaien, dat zou wel enorme consequenties hebben voor de burgers die dit niet kunnen betalen ,door de armoede die men nu al ondervindt denk aan voedselbank en
div.
Waar laat je grond, bouwmateriaal, tuinmateriaal. Dat mag niet meer naar de stadswerf.
Wat hier boven staat, dat gaat voornamelijk om de kleine dingen.
Tuinmateriaal mag el. Grond niet. Bouwmaterialen mogen wel als je alles uit elkaar haalt. Stel dat je een deur met glas hebt, als je dat splitst heb je glas en hout. Dat mag dan weer wel ingeleverd worden … echter is het heel simpel: hoe je het ook wendt of keert, de gemeente gaat de extra kosten krijgen van zijn bewoners. En lukt het niet op deze manier (40 euro per jaar extra per gezin dat 1 keer per maand gebruik maakt van de Stadswerf) dan gaan ze wel invoeren dat je betaalt voor het aantal keren dat je de container aanbiedt, of het aantal keren dat je een zak in de ondergrondse gooit. De moderne systemen zijn vele malen effectiever dan de mens in het scheiden van grondstoffen. De meesten van ons scheiden niet goed genoeg. En dat begint al et chipszakken die eigenlijk helemaal niet in de pmd-bak mogen, maar dat volgens de ons geleverde stickers wel mag.
Even simpel. Als je de stroom restafval wilt verminderen, zou je willen dat er minder in de ondergrondse containers verdwijnt. Daarvoor wil je de gescheiden stromen, waaronder de werf, beter benutten.
Dit wordt nu hoogdrempeliger gemaakt waardoor, zeker kleinere hoeveelheden, in de containers zal verdwijnen. Resultaat: stroom restafval wordt groter. Uiteindelijk wordt de gemeente door het rijk zwaarder belast en oja… ook iets met milieu.
#keepitsimplestupid
Ja mooi verhaal maar ze hadden ook het geld dat ze door verkoop Eneco aandelen kunnen aan wenden om de aantal aanbiedingen op een hoger peil te brengen en het dan langzaam af te bouwen als gewenning maar ja zal wel weer aan onzin worden besteed
Dus omdat ik het niet meer allemaal bij de Reinis kan brengen moet ik naar allerlei verschillende plekken gaan lopen om dingen in te leveren die ik nauwelijks heb? Ik leen voor mijn ritjes naar de Stadswerf een autootje. Daar gooi ik dan ook alles in waarvan jullie vinden dat ik dat rond moet gaan brengen alsof ik een Postnl medewerker ben. Wie bij de Reinis houdt bij of ik al 8 kuub heb gebracht? Start maar een abonnementsservice, dan ben ik zeker bereid om 60 euro extra te betalen per jaar zodat ik onbeperkt langs kan blijven komen. In de zomer ben ik 6 keer heen en weer gereden, met oude bedden, kasten en de heg. Als ik het op wil laten halen kost het ook al geld. Mag ik die service dan gratis gebruiken ipv zelf een auto moeten lenen? Gaan we stoppen met de dure zondagopening? Voor mij absoluut overbodig. Of gaan we voortaan al ons grofvuil in mootjes hakken zodat het in een boodschappentas kan? Want als het in een boodschappentas kan, mag het ingeleverd worden bij een Mobiel punt (3 man personeel, nooit zie ik er iemand iets inleveren).
Dit is het eerste duidelijk overzicht waar al het vuil verspreid naar toe moet…. van reinis/gemeente nergens over geïnformeerd. Net als betaald parkeren, wat je strot wordt doorgeduwd, dagkaart van 3,15 naar 6,—.
Deze verspreiding van vuil gaat denk ik het groter worden van het rest afval in de hand werken. Jammer hoor, dat inwoners niet om ideeen gevraagd worden…
Wat doet iedereen moeilijk.
Doe niet zo moeilijk en pas je aan. Koop duurzaam dat scheelt ook weer. Een betere Wereld begint bij je zelf.
De mobiele afvalstations werken prima.