In september zijn we als nieuwe lokale partij en fractie begonnen onder de naam Nissewaard Lokaal. Wat is het mooi is om dan na drie maanden terug te kijken op successen die wij in korte tijd al behaald hebben. Successen richting landelijke politiek, veel media-aandacht om lokale problemen landelijk op de kaart te zetten, meer dan tweehonderd vind-ik-leuks op Facebook en complimenten van inwoners die vinden dat we goed bezig zijn.
Kort nadat we begonnen waren werden we door een inwoner gevraagd of we niets konden doen aan de lange wachttijden bij de brug, met name in de spits. Het liep de spuigaten uit. Het dieptepunt? Van de 60 minuten in de spits stond de Spijkenisserbrug er 50 minuten open. Dan ga je nadenken. Wat hebben we al geprobeerd? Wat kunnen we nog? De brug in de spits niet heffen, bleek niet mogelijk. Maar moest deze brug wel voor alle schepen open in de spits? Was het echt noodzakelijk?
Onze analyse van de brugopeningen toonde aan van niet. Voor sommige, grote schepen is het van belang dat ze bij hoogwater varen. Doen ze dit niet dan klappen ze op de tunnelbakken onder de Oude Maas. Maar dit bleek niet te gelden voor elk schip. Sterker nog zo’n 33% tot 66% bleek niet bij hoogwater te varen. Dan kom je al snel tot de conclusie dat het efficiënter kan. Een voorstel dat wij hebben voorgelegd aan wethouder Mourik (VVD). Zij zag hier niet meteen een oplossing in. Ze was in gesprek met Rijkswaterstaat en Havenbedrijf en had goede hoop dat ‘we elkaar steeds meer gingen vinden’. Des te verrassender was het om via Twitter te vernemen, dat minister Schultz (VVD) ervoor had gezorgd dat schepen die niet hoeven te varen in de spits niet meer door de brug mogen. Toch mooi, dat zo’n voorstel dat wij als eerste brachten ineens wordt uitgevoerd.
Frappant was vervolgens de reactie van PvdA. Zij sprak mij aan en vroeg zich af hoe wij toch tot deze conclusie kwamen dat wij dit hebben bereikt. Volgens de PvdA lieten mensen in de haven weten dat deze regeling al lang bestaat. Ik waag dat toch te betwijfelen. In elk geval de analyse van de cijfers uit september tonen aan dat er nog teveel schepen onnodig tijdens de spits via de Spijkenisserbrug moeten varen. Hieruit blijkt dus niet dat dit ‘al langer zo is’, zoals de PvdA beweerd. Dit succes kunnen we dus écht op ons conto schrijven.
De problemen rond de Botlekbrug, met name rond de 50e storing, hebben wij daarnaast ook op de landelijke kaart gezet. Soms met hulp van inwoners trouwens, die graag als intermediair fungeren tussen redactie en onze fractie. Afgelopen week stond partijvoorzitter Nick Kegel al RTV Rijnmond te woord over onze ludieke actie met de 50e storing. Een zak drop voor degene die het beste het moment van de 50e storing kon inschatten. Deze week volgde een interview met Hart van Nederland over de problemen rond de bereikbaarheid nadat de 50e storing had plaatsgevonden. Ik heb de verslaggeefster en cameraman meegenomen in mijn auto en we zijn (zonder problemen!) heen en weer over de Botlekbrug gereden. Hierbij heb ik verteld tegen welke bereikbaarheidsproblemen wij aanlopen.
Een minister die werk maakt van door ons genoemde oplossingen en veel media-aandacht om de ernst van de situatie rond bereikbaarheid duidelijk te maken. Dit zijn resultaten waar we best trots op mogen zijn. We bewijzen hiermee onderwerpen bespreekbaar te willen maken die leven onder onze inwoners. Niet alleen bereikbaarheid, maar bijvoorbeeld ook rond collectief vervoer. Daar doen we het uiteindelijk voor. Uw belang is bij ons in goede handen. Dan is het fijn om van u terug te krijgen dat we goed bezig zijn en dat u ons ondersteunt daar waar u kunt. Bedankt!
Ik wens u, mede namens partij en fractie, prettige kerstdagen, een mooie jaarwisseling en een goed en gezond 2016. Dan staan wij, met ons team, weer voor u klaar.
Chris Hottentot
Heel mooi, timmer maar goed aan de weg en aan de brug. Want het is te gek voor woorden. Het is toch niet de eerste brug in Nederland? Zelfs niet over de Oude Maas. Het ding hoort het te doen en hoeft zeker niet altijd open.
Jullie ook fijne dagen.