‘Brugheffingen in spits kunnen minimaal 33% minder’

Het aantal brugheffingen in de spits kan met minimaal 33% omlaag. Dat heeft de nieuwe, lokale partij Nissewaard Lokaal berekend. De nieuwbakken partij analyseerde het aantal brugopeningen van de Spijkenisserbrug in de periode 1 september tot en met 22 september. Daaruit bleek dat in 210 van 325 gevallen de brug niet bij hoogwater geheven is. Onlangs beweerde Rijkswaterstaat nog dat het niet heffen van bruggen in de spits onmogelijk is door tij-afhankelijke scheepvaart. Uit dezelfde analyse van Nissewaard Lokaal bleek dat in de spits in 19 van de 57 gevallen de brug niet bij hoogwater is geopend. Door deze schepen te verbieden om de brug te passeren, bij calamiteiten en wegwerkzaamheden, kan het aantal heffingen al met 33% omlaag, denkt de partij.

“Het is dus een slap excuus van Rijkswaterstaat dat de brug omhoog moet in verband met de getijden,” stelt Chris Hottentot van Nissewaard Lokaal. “Je kunt ervan uit gaan dat tussen de 115 schepen die wel tijdens hoogwater voeren er ook een aantal zitten die niet per se tijdens hoogwater hoeven te varen. Zelfs als je ervan uit gaat dat dit wel moet dan nog kun je 33% tot 66% minder brugopeningen in de spits creëren door open te staan voor dit soort oplossingen. We zien nu ook al buiten de spits dat zo’n 66% niet hoeft te varen bij hoogwater. Waarom zou dat in de spits anders zijn?”

Nissewaard Lokaal hoopt dat het gemeentebestuur met deze cijfers de druk op Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf kan opvoeren om nieuwe afspraken te maken over het passeren van de Spijkenisserbrug en Botlekbrug tijdens wegwerkzaamheden of incidenten. Niet alleen Spijkenisse heeft hier last van, ook de A15 ondervindt grote hinder als een van de toegangswegen gestremd is. En dat heeft invloed op de bereikbaarheid en de economische positie van de Rotterdamse haven in de wereld, concludeert Nissewaard Lokaal.

“Het verdrag van Mannheim verbiedt ons om doorvaart te belemmeren, maar nood breekt wet. Voor de Tour de France was het mogelijk om de brug driekwart dag gesloten te houden voor de scheepvaart. Waarom zouden we dat bij incidenten in de spits voor een periode van twee uur dan niet voor bepaalde schepen kunnen afspreken?”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.