Nissewaard Lokaal: winkelend publiek voelt zich bedonderd

Het winkelend publiek dat afgelopen zaterdagavond op de koopavond afkwam voelt zich flink bedonderd. Tot die conclusie kwam Nissewaard Lokaal nadat meerdere inwoners zich erover beklaagden. Hoewel er afgelopen zaterdag een koopavond was aangekondigd, besloten meerdere winkeliers en marktkramen de deuren om 17 uur te sluiten.

“Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt,” constateert fractievoorzitter Chris Hottentot van Nissewaard Lokaal. “Ook vorig jaar sloten meerdere winkels om 17 uur al de deuren. Als je dan speciaal voor de koopavond komt, dan voel je je flink in je hemd gezet.”
Volgens Nissewaard Lokaal verspelen de winkeliers op deze manier het laatste beetje krediet onder het winkelend publiek dat ze nog hebben. “Nu de winkeliers al twee jaar op rij niet open waren op koopavond, hoef je niet te verwachten dat het winkelend publiek volgend jaar met vol enthousiasme op de volgende koopavond op zaterdagavond in december afkomt,” zegt Hottentot.

De partij heeft zich afgelopen week nog ingezet om, in het belang van het centrum, onderzoek te doen naar winkelend publiek in omliggende gemeenten. “Maar al deze initiatieven ten spijt, als niet alle winkeliers ook bereid zijn om het centrum een succes te maken, dan houdt het op. Dan moeten we als gemeente misschien ook ons belang in het centrum heroverwegen. Misschien moeten we onze grootste kostenpost, de parkeergarages, dan maar verkopen aan een commerciële marktpartij, zoals bijvoorbeeld Q-Park,” stelt Hottentot. “Nu draaien onze inwoners op voor de kosten om de parkeertarieven laag te houden. Dit om winkeliers te ondersteunen meer klanten te trekken, terwijl een deel van deze winkeliers het verziekt voor bezoekers en de winkeliers die er wel een succes van willen maken. Door de garages dan te verkopen draaien we daar in elk geval geen verlies meer op en zijn we niet meer verantwoordelijk voor het functioneren van het centrum.”

4 gedachten over “Nissewaard Lokaal: winkelend publiek voelt zich bedonderd”

  1. Beste heer mevrouw,
    Verkoop de parkeergarages dan hebben we een zorg minder.
    De winkeliers betalen ook flinke bedragen om de auto te parkeren in de buurt van de zaak.

  2. Wat een dreigementen en wat een borst kloppenrij weer!
    Waarom alle credits op jou zelf betrekken?
    Heeft u gezien hoe druk het overdag was, waar was tien het winkelend publiek?
    De winkeliers betalen zich groen geel aan alles en er wordt niet naar ze geluisterd, zo ook weer met de kerstmarkt.
    Personeel kost ook geld, zo ook alles wat daar aan vast hangt. Ik kan nog vele argumenten schrijven, maar deze meneer Hottentot had zicht eerst 10x moeten bedenken alvorens de winkeliers zo af te vallen.

    1. Chris Hottentot

      Afgelopen jaar was ik zelf in het centrum. Specifiek om 16 uur gegaan om de speciale koopavond mee te maken en de kersthuisjes te zien. Helaas, een aantal winkels sloot al om 17 uur, waardoor ik dit jaar besloot om niet opnieuw om 16 uur te gaan. Datzelfde gebeurt nu met het winkelend publiek dat gisteren een koopavond is beloofd. Als je iets belooft, dan maak je het waar. Doe je dat niet, dan loopt het publiek weg en ontstaat een neerwaartse spiraal. Ondernemers kunnen dus wel klagen dat ze dicht moeten vanwege het gebrek aan klanten, maar wat betekent dit voor volgend jaar? Na twee jaar op een rij eerder te sluiten hoef je er niet op te rekenen dat er nog enige bezoeker op een zaterdagse koopavond langskomt. Die kijkt wel uit, grote kans dat de winkels dicht zijn.
      Het draait om verwachtingsmanagement. Beloof je open te zijn, wees dan open. Vrees je te weinig publiek? Organiseer dan een groot en gezellig evenement op de dag. Zorg dat dat staat en ga daarna eventueel uitbouwen naar een koopavond.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *