Rijkswaterstaat ziet niets in de oplossing van Nissewaard Lokaal om automobilisten te begeleiden bij brugopeningen. Dat valt te lezen in het AD/Rotterdams Dagblad van 27 oktober j.l. “Het bord op de Hartelweg geeft genoeg tijd om te kiezen voor de brug of tunnel”, zegt de Rijksdienst in het AD. “Als we ‘m verder weg zetten, dan kan ondertussen de brug toch omhoog gaan.”
“Dit lijkt verdomd veel op automobilistje pesten”, vindt raadslid Chris Hottentot van Nissewaard Lokaal. “Meerdere voorstellen die wij hebben gedaan zijn linea recta naar de prullenbak verwezen. Kan niet, doen we niet. Terwijl scheepvaart- en transportsector geen strobreed in de weg wordt gelegd. In onze ogen het bewijs dat Rijkswaterstaat vooral meeloopt aan de leiband van het Havenbedrijf en de belangen van onze inwoners verwaarloosd”.
Bovendien is Nissewaard Lokaal het niet eens met de redenering van Rijkswaterstaat. “Wij vragen niet de borden te verplaatsen. Wij vragen om betere informatie te bieden en een garantie dat brugopeningen tijdig gemeld worden waardoor automobilisten niet verrast worden door een open brug”, vertelt Hottentot verder. “Nu komt het in de praktijk voor dat de brug seconden na het passeren van het bord alsnog opengaat. Dat geeft veel ergernis. Zeker als er dan ook nog eens sprake blijkt te zijn van een storing”.
Enkele weken geleden werd ook al een oplossing van Nissewaard Lokaal direct naar de prullenbak verwezen. Nissewaard Lokaal had toen de brugopeningen geanalyseerd. Hieruit bleek dat het aantal brugopeningen in de spits minimaal 33% omlaag kan door schepen die niet per se bij hoogwater hoeven te varen op een later moment de brug te laten passeren. Rijkswaterstaat was er meteen bij om de conclusie van Nissewaard Lokaal te weerleggen. Het argument dat zij gebruikte, stroming en diepgang, bleek echter niet te kloppen volgens scheepvaartexperts.