Donderdag 31 mei j.l. was de nieuwe gemeenteraad uitgenodigd om een werkbezoek te brengen aan het Havenbedrijf Rotterdam. We werden om kwart over twaalf verwacht bij het kantoor op de Wilhelminakade. Dat werd dus rond kwart over elf vertrekken uit Spijkenisse om op tijd aanwezig te zijn. Nu weten de meesten onder ons dat er rond kwart vóór elf een enorm noodweer uitbrak. Even was er de twijfel of we wel op tijd konden vertrekken.
Gelukkig wel. Na de auto in Hoogvliet geparkeerd te hebben, zijn we met de metro naar Wilhelminaplein vertrokken. Nadat de meeste raadsleden en ook de griffie(medewerkers) en wethouder Wouter Struijk aanwezig waren, werden we gevraagd om ons naar de 17de verdieping te begeven. Hier aangekomen stond er een buffet met broodjes en drinken klaar voor een korte lunch.
Rond 12.40 uur kregen wij van COO Ronald Paul een presentatie over de Rotterdamse haven en konden er vragen gesteld worden. Tijdens de presentatie ging het uiteraard ook over de A15 waar de Botlekbrug en de Botlektunnel in liggen. De heer Paul vertelde in zijn presentatie verder ook over aantallen werknemers, overslag van containers en bulkvervoer naar het achterland. Daarbij vertelde hij hoe uniek het is om de mogelijkheid te hebben om verder per binnenvaartschip, trein en over de weg naar bestemmingen te gaan. Maar ook vertelde hij over de unieke Tweede Maasvlakte en zijn mogelijkheden. Na nog een aantal andere feiten, vertelde hij dat er van het verkeer slechts 30% vrachtwagens door de tunnel of over de brug rijden ten opzichte van 70% personenauto’s. Aan het eind van de presentatie vroeg Tom hem of dit aantallen zijn en werd hierbij verwezen naar één van de medewerkers die de vraag wel kon beantwoorden.
Zijn antwoord verklaarde waarom Tom 30% uit ervaring ongeloofwaardig vond. Ja, was zijn antwoord, dit zijn aantallen. Hierbij moesten wij constateren dat één vrachtwagen de lengte heeft van minimaal drie personenauto’s. Hierdoor komt het verhaal van de COO in een ander daglicht komt te staan. Niet alleen de werknemers en dagjesmensen veroorzaken files, maar het vrachtverkeer over de A15 is daar voor de helft eveneens debet aan.
Verder heeft Tom nog even aangehaald dat, door de uitbreiding van Moerdijk, er een flink aantal brugheffingen van de Botlekbrug en de Spijkenisserbrug bij gekomen zijn. Hierdoor neemt de vervuiling in ons gebied alleen maar toe.
Na een rondvaart en een gelukkig zonnig uurtje op de Maas zijn we weer huiswaarts gekeerd met wat leesvoer en een ervaring rijker. En ’s avonds weer door naar de commissie Welzijn en Zorg & Werk.
Tom en Gerda den Daas
Raadsleden Nissewaard Lokaal