De regio Voorne-Putten stond vrijdag 29 september jl. stil bij de 100e jubileumstoring van de Botlekbrug. De feestelijke storing begon rond kwart voor zes ‘s ochtends en heeft de gehele dag geduurd. Pas na 21 uur liet Rijkswaterstaat weten dat de storing was opgelost. Reden voor Nissewaard Lokaal om de champagnekurken te laten knallen. Hoewel minister Schultz van Infrastructuur & Milieu eind juli al was uitgenodigd voor deze bijzondere bijeenkomst, schitterde zij in afwezigheid.
De nieuwe Botlekbrug werd op 12 juli 2015 geopend en moest de bereikbaarheid en doorstroming in de regio verbeteren. Sindsdien heeft de brug al 101 keer in storing gestaan. Voorlopig voor het laatst op zaterdag 30 september. Een triest dieptepunt vindt Nissewaard Lokaal. “Door de vele storingen durft niemand de Botlekbrug te nemen,” stelt fractievoorzitter Chris Hottentot. “Niemand wil het risico lopen om voor de brug te komen te staan en uren geen kant op te kunnen.” De partij is daarom voorstander van een blauwe golf. Signalering die voorspellend kan aangeven wanneer een brug open gaat.
“Nu rijd je op de Hartelbrug langs het bord met openingsinformatie, maar die situatie kan al veranderen als je er net voorbij bent”, zegt Hottentot. “Dan is het heel frustrerend om richting brug te rijden en te zien dat de slagbomen toch nog naar beneden gaan. De volgende keer neem je dan de tunnel.” Door aan te geven of automobilisten op korte termijn een brugopening kunnen verwachten, hoopt Nissewaard Lokaal dat meer automobilisten voor de brug durven te kiezen. “In feite zoals de app Brug-Open doet, maar die is helaas niet geschikt voor iPhone-gebruikers.”
“En uiteraard moeten de storingen nu eindelijk eens opgelost worden. Rijkswaterstaat en de minister kunnen dan wel zeggen dat het aantal storingen niet meer dan gemiddeld is. Stel dat het al zo is, dan nog is de impact nergens zo heftig als in onze regio. Rijkswaterstaat en de minister moeten zich doodschamen dat zij er zo laconiek op reageren,” besluit Hottentot.
Bekijk de items gemaakt door LINQ Media en Hart van Nederland.
Foto: clip van LINQ Media