De voorspelbaarheid van brugopeningstijden wordt in 2017 getest bij de Calandbrug. Wanneer de test goed uitpakt kan dit ook positieve gevolgen hebben voor de Botlekbrug en Spijkenisserbrug. Beide bruggen zullen dan worden aangesloten op het systeem, de zogeheten blauwe golf. Hiermee worden weggebruikers tijdig geïnformeerd over de openingstijden van de bruggen. Met name voor de Botlekbrug kan dit leiden tot een toename van verkeer. “Als inwoners met 100% zekerheid weten niet voor een open brug te komen staan, dan zal dit invloed hebben de keuze die zij maken,” zegt fractievoorzitter Chris Hottentot van Nissewaard Lokaal. “Omdat het qua tijd niet uitmaakt zullen meer mensen voor de brug kiezen wat de doorstroming vanuit Spijkenisse ten goede komt.”
Over de route in de avondspits naar Spijkenisse is Hottentot minder overtuigd. “In feite zijn er vier rijbanen, twee bij de afslag van de tunnel en twee vanaf de brug, die moeten samenvoegen tot twee rijbanen richting de Groene Kruisweg. Dat is vragen om ellende. In feite is hier een flessenhals gecreëerd, wat hoe dan ook tot vertraging zal leiden. Daar helpt alleen een A4-zuid tegen.”
De invoering van de blauwe golf is een idee van Nissewaard Lokaal. In oktober 2015 opperde de partij al om automobilisten bij brugopeningen beter te begeleiden. Hoewel Rijskwaterstaat hier niets in zag, besloot minister Schultz (I&M) hier toch onderzoek naar te laten doen. Dit onderzoek vindt dit jaar plaats aan de Calandbrug.
Nissewaard Lokaal hoopt dat de test slaagt. “Als we zien dat tegenwoordig scheepvaart via internet te volgen is, dan moet het wel heel gek lopen als je niet kunt voorspellen welke bruggen wanneer open gaan,” zegt Hottentot. De partij verwacht dat de doorstroming in de spits Spijkenisse uit kan verbeteren. “Zeker met de extra rijbaan die de provincie vanaf het Baljuwplein gaat aanleggen.”