Het gerenomeerd adviesbureau Goudappel Coffeng schaart zich achter de visie die Nissewaard Lokaal al langer bepleit. De informatie over brugopeningen moet beter. Dat valt te lezen in het AD/Rotterdams Dagblad. Op toeleidende wegen moeten informatieborden duidelijk aangeven of de brug beschikbaar is en wanneer de verwachte heffingstijd is. Dit advies is onderdeel van een compleet adviesrapport over de bereikbaarheid van Voorne-Putten en is opgesteld in opdracht van de gemeenten op Voorne-Putten. Het doel is de doorstroming en bereikbaarheid te verbeteren. Nu mijden teveel automobilisten en vrachtwagenchauffeurs de nieuwe Botlekbrug uit angst voor storingen en brugopeningen. Al in oktober 2015 pleitte Nissewaard Lokaal voor deze oplossing.
Over de meest vurige wens van de eilandgemeenten, een tweede Hartelbrug, is Nissewaard Lokaal al langer sceptischer. Volgens de partij legt een tweede brug een grotere druk op de infrastructuur op Voorne-Putten. Door alternatieven voor een A4-zuid te onderzoeken kan de noodzakelijke aanleg van een A4-zuid als minder urgent worden gezien, zo vreest de partij.
Volgens Nissewaard Lokaal bestaat het risico dat het vele verkeer, dat regelmatig voor de file staat bij de Botlektunnel, de nieuwe brug gaat gebruiken als sluiproute. “En daarmee maakt extra verkeer gebruik van de toch al beperkte capaciteit van ons infrastructuur,” zo stelt de partij. De partij vreest dat dan niet alleen de A15, maar ook de Groene Kruisweg én de Spijkenisserbrug muurvast komen te staan.
Nissewaard Lokaal blijft groot voorstander van de A4-zuid. “We moeten ons vol focussen op de lobby voor deze weg,” zegt de lokale partij. “Elk alternatief dat wij onderzoeken, ondermijnt de positie van de A4-zuid in deze discussie.”
Op woensdag 17 januari praat de commissie Leefomgeving over de bereikbaarheidsvisie.