‘Geen A4-zuid, wel tweede Hartelbrug’

VVD-wethouder Igor Bal weigert bij de minister aandacht te vragen voor de A4-zuid op korte termijn. Hij ziet meer heil in de tweede Hartelbrug. Dat liet hij weten tijdens de behandeling van de Algemene Beschouwingen in antwoord op Nissewaard Lokaal. De partij riep Bal op om maximaal in te zetten en voor de A4-zuid te pleiten. Bal vond dit niet realistisch, omdat bij eerder onderzoek vanuit het ministerie werd aangegeven dat de A4-zuid niet mocht worden meegenomen.

“Maar de situatie is nu anders,” probeerde fractievoorzitter Chris Hottentot de VVD’er te overtuigen. “Nu hebben we een onderhandelingspositie, omdat de Kamer de minister heeft opgedragen met de regio in gesprek te gaan over de bereikbaarheid.” Desondanks bleek Bal niet te vermurwen. Hij vreesde dat door te pleiten voor een A4-zuid een tweede Hartelbrug op losse schroeven zou komen te staan.

Die redenatie ging er niet in bij Hottentot. “Dit is kortzichtig en toont een gebrek aan ambitie,” zei Hottentot. Volgens de oppositieleider lost een tweede Hartelbrug de problemen niet op, omdat het verkeer op de A15 alsnog trechtert in de Botlektunnel. In een gesprek met de minister kan dit duidelijk gemaakt worden, zo vond hij.

Maar Bal bleef er op hameren dat de A4-zuid een oplossing is voor de lange termijn en op dit moment niet haalbaar is. Een tweede Hartelbrug kan wel bijdragen aan het verkeersprobleem op de korte termijn, zo hield de wethouder vol. Hottentot betreurde de houding van Bal en het gebrek aan ambitie om kansen te pakken. “Ik heb medelijden met de inwoners dat deze wethouder het bereikbaarheidsdossier trekt,” schamperde hij.

1 gedachte over “‘Geen A4-zuid, wel tweede Hartelbrug’”

  1. dat van de lange termijn klopt wel. er is al 50 jaar of langer sprake van een A4 zuid. toen in de zestiger jaren de beneluxtunnel werd gebouwd, zijn de steunen voor de overgang over de vondelingen al geplaatst. die staan dus gewoon weg te rotten.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *