Woningbouw of bereikbaarheid?

Half december besloot de gemeenteraad in al haar wijsheid om huizen te gaan bouwen op het terrein van Haven-Zuid. Het terrein waar nu nog Reinis is gevestigd. Volgens wethouder Mourik (VVD) bouwen we een soort huizen die er nog niet zijn in Spijkenisse en waar wel vraag naar is. Ruime woningen aan een jachthaven.

Waar hebben we dat eerder gehoord? In 2007 besloot de gemeenteraad onder aanvoering van diezelfde wethouder Mourik om landelijk wonen te realiseren. Tachtig kavels kwamen beschikbaar voor luxe villa’s in de polder onder Hekelingen. Een segment die wij niet hadden, maar waar wel vraag naar was. Destijds stemde ik al tegen, omdat het plan niet goed uitgedacht was. Een deel was nog niet eens goed uitgewerkt. Uiteindelijk zijn er tot nu vijf van de oorspronkelijke tachtig kavels verkocht en als gevolg daarvan besloot de gemeente een deel van het plan aan te passen tot Park Waterrijk, semi-luxe woningen aan het water.

De nieuwe woonwijk De Elementen zou in 2017 zo goed als volgebouwd moeten zijn. Een segment die er ook nog te weinig was in Spijkenisse. Inmiddels is het 2016 en is de bouw van deze wijk misschien net op de helft. Ook hier bleven de resultaten achter op de verwachtingen. Torenflat Rokade moest destijds door de gemeente Spijkenisse voor €30 miljoen opgekocht worden, omdat 105 appartementen niet verkocht raakten en de bouwplannen van de gemeente groot gevaar opliepen. Door de koop werd de gemeente risicodrager en kon de ontwikkelaar verder met Terras aan de Maas. Het is nu nog steeds wachten op de tweede toren, hoewel sommige mensen die liever zien gaan dan komen.

Kortom, de gemeenteraad heeft in al haar wijsheid en met deze ervaringen besloten nóg een woonwijk te gaan realiseren. Het moet, vond de wethouder. Als we geen miljoenen investeren in deze wijk, dan moeten we het wel afschrijven op de te dure grond. Maar is dat zo erg?

Initiatieven van mij en Tom en onze partij om de bereikbaarheid te verbeteren zijn keer op keer tegengewerkt door het college en de gemeenteraad. Voorstellen om te onderzoeken of wij, desnoods met de regio, een N4-zuid vanaf de Maaswijk naar het Beneluxplein kunnen aanleggen zijn al die jaren tegengewerkt. Begin vorig jaar is een voorstel daartoe ook nog weggestemd. Heel jammer. Kijken we naar de realisatie afgelopen jaar van de A4 bij Steenbergen en Midden-Delfland en we zien de voordelen. Den Haag en Antwerpen komen over die A4 een stuk dichterbij. Je zit met de A4 Midden-Delfland net zo snel in het centrum van Den Haag als in het centrum van Rotterdam. De reistijd Spijkenisse – Den Haag wordt met een aansluiting op de A4-zuid in de Maaswijk verlaagd naar zo’n 20 minuten.

Bereikbaarheid is daarmee de sleutel tot hoge grondopbrengsten. Of te wel, meer huizenverkoop tegen hogere opbrengsten. Met de realisatie van de A4-zuid is Nissewaard geen afgelegen gemeente meer. Het wordt het centrum van de corridor Amsterdam – Antwerpen. Nissewaard wordt interessanter. Zowel voor werknemers uit de Rotterdamse Haven, als ook voor werknemers met een baan in de regio Den Haag en zelfs West-Brabant. Spijkenisse als centrum van een grote regio. Dat maakt de stad gewilder en interessanter voor woningzoekenden. Het gevolg is dat de grond- en huizenprijzen stijgen en de gemeente én haar inwoners er beter van worden.

Maar wat doet de gemeente? Afwachten tot het het Rijk behaagt om eventueel te overwegen deze weg aan te willen leggen. Tegelijkertijd bouw doordrukken waarvan het maar de vraag is of dit echt zo succesvol is als zij ons doet geloven. Ervaringen uit het verleden doen het ergste vrezen. Kortom, waarom nu al per se willen bouwen en niet eerst de meest gunstige bouwomstandigheden creëren en dan pas bouwen? Grondprijzen tijdelijk lager in de boeken zetten is geen excuus. De gronden blijven in je bezit en de waarde blijft afhankelijk van marktomstandigheden. Ongeacht wat er in je boeken staat.

Waarom dan die haast? Waarom lossen we niet eerst het grootste probleem op van onze inwoners en creëren we daarmee tegelijkertijd meer omzet voor onze gemeente? Om met Louis van Gaal te spreken: zijn wij nou zo slim, of zij nou zo dom?

Chris Hottentot
Nissewaard Lokaal

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.