Nissewaard Lokaal wil huis-aan-huis reclame ontmoedigen

Nu de gemeente Rotterdam het hoger beroep tegen de reclamebranche heeft gewonnen, wil ook Nissewaard Lokaal het bezorgen van reclamefolders ontmoedigen. Alleen huishoudens die een ja-ja sticker op de brievenbus hebben, ontvangen dan nog reclamefolders. Huis-aan-huiskranten en niet-commerciële uitingen vallen hier niet onder en kunnen wel gewoon bezorgd blijven worden. Met deze maatregel wil Nissewaard Lokaal voorkomen dat veel folders ongezien bij het oud papier belanden. Bovendien bespaart dit per huishouden kilo’s oud papier per jaar. Uit een peiling van Nissewaard Lokaal onder 200 Facebook-volgers in 2019 bleek dat ruim twee derde van de ondervraagden dit voorstel steunt.

Het verbod is al ingevoerd in gemeenten als Amsterdam, Utrecht en Tilburg. Rotterdam voert de maatregel, na de uitspraak in het hoger beroep, nu in per 1 november 2020. In Amsterdam scheelt de maatregel 33 kilo papier per huishouden per jaar. Uit een peiling in Utrecht blijkt dat 39 procent van de Utrechters met het huidige stickersysteem, waar alleen bij nee-nee stickers niets wordt bezorgd, het drukwerk ongelezen weggooit.

Volgens Nissewaard Lokaal kan deze maatregel ook een positieve bijdrage leveren aan de almaar stijgende afvalstoffenheffing. Er zijn volgens de partij voldoende alternatieven voor de papieren folders. Zo zijn er de apps Reclamefolder en Folders.nl, zodat via een app of website de verschillende reclamefolders nog te lezen zijn.

Nissewaard Lokaal ziet graag dat het verbod voor 1 januari 2022 wordt ingevoerd. Voor huishoudens die wel graag folders willen blijven ontvangen is het de bedoeling dat inwoners de ja-ja sticker gratis kunnen ophalen bij de gemeente of via verspreidingspunten in de wijk, zoals buurt- en dorpswinkels.

De partij dient de motie in tijdens de raad van 14 oktober.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *