Nissewaard Lokaal vreest voor grote verkeersproblemen bij de vernieuwde afrit van de A15 naar Spijkenisse. De gewijzigde uitvoegstrook in combinatie met verkeer vanaf de Botlekbrug kan leiden tot meer ongevallen en opstropend verkeer. Volgens de partij is de uitvoegstrook vanaf de A15 te kort en is er vanaf de Botlekbrug te weinig ruimte om in te voegen naar de Hartelbrug. De partij gaat wethouder Mourik uitdrukkelijk verzoeken om er bij Rijkswaterstaat op aan te dringen om de afslag te behouden zoals deze is. “Dat is de meest verkeersveilige oplossing”, aldus de partij.
Aanleiding voor deze grote zorgen is het bericht dat er bij de oprit naar de A15 een doseerlicht komt. Dit belemmert de doorstroming van het verkeer vanaf Voorne-Putten naar de A15 met lange files op de Groene Kruisweg als gevolg, zo vreest de partij. Dit was reden om de volledige situatie nog eens onder de loep te nemen. Ook bij de afrit naar Spijkenisse blijkt de doorstroming ernstig belemmerd te worden. “Een jaar of wat geleden had Rijkswaterstaat de afrit naar Spijkenisse aangepast. Het gevolg? Dagelijkse ongelukken van verkeer dat zich vanaf de middelste baan van de snelweg er op het laatste moment nog tussen wilde wurmen”, vertelt Chris Hottentot, woordvoerder mobiliteit van de partij. “Uiteindelijk heeft Rijkswaterstaat deze aanpassing weer teruggedraaid, maar in de nieuwe situatie komt een gelijksoortige, gevaarlijke situatie weer terug”.
Volgens het rijstrokenschema, verspreid door Rijkswaterstaat, zullen er in de nabije toekomst drie rijbanen richting Europoort gaan lopen. Verkeer naar Spijkenisse zal dan letterlijk naar rechts de afrit moeten nemen. Nissewaard Lokaal vreest dat het daardoor weer snel fout zal gaan. Bovendien waarschuwt de partij ook nog eens voor de invoegstrook vanaf de Botlekbrug naar de Hartelbrug. “Uiteraard zullen ook daar voordringers zich onmogelijk maken met ongevallen als gevolg”, vreest Hottentot.
De oplossing is volgens Nissewaard Lokaal om de afslag naar Spijkenisse niet te wijzigen. “Behoud de blokmarkering die nu het doorgaande verkeer van het afslaande verkeer scheidt in de tunnel. Dit komt de doorstroming en verkeersveiligheid ten goede, ook voor het vrachtverkeer richting Maasvlakte. Bovendien zorg je met deze situatie dat het merendeel van het verkeer zal kiezen voor de tunnel. Dat scheelt een hoop drukte als het verkeer vanaf de Botlekbrug vlak voor het Hartelkruis moet weven met het verkeer dat vanaf de A15 Spijkenisse in wil.”
Nissewaard Lokaal is niet blij met Rijkswaterstaat. “Het is duidelijk dat de dienst de belangen van de inwoners duidelijk niet bovenaan heeft staan. Files op Voorne-Putten zijn geen probleem, zolang het vrachtverkeer naast het scheepvaartverkeer er maar geen last van heeft”, concludeert Hottentot. De partij wil er bij wethouder Mourik (VVD) op aandringen dat de gevreesde doseerlichten worden verwijderd en dat de afslag naar Spijkenisse in de huidige vorm blijft bestaan.
Er is dus niet geluisterd naar jullie betoog. Blijkbaar zijn de inwoners niet belangrijk .En ach wat is nou het probleem. Een paar ongelukken meer of minder met alle gevolgen van dien.