Niet akkoord met citymarketingplan

In de raad van 3 februari jl. kon Nissewaard Lokaal niet instemmen met het citymarketingplan 2016-2026. Volgens de partij ontbreken er doelen in het voorstel. “Je hebt prestatie indicatoren nodig, die bepalen of je doelen worden behaald of dat plannen moeten worden bijgesteld”, zei fractievoorzitter Chris Hottentot tegen het gemeentebestuur. “Op basis van het huidige voorstel zou u in het bedrijfsleven geen akkoord krijgen.”

In de commissie Bestuur van 19 januari zei Nissewaard Lokaal al het citymarketingplan weinig ambitieus te vinden. De gemeente geeft wel aan welke doelgroepen het wil bereiken, inwoners van Nissewaard, potentiële bewoners en bezoekers, maar nergens staat welke doelstellingen de gemeente heeft gesteld. “Wat wij missen is het benoemen van concrete aantallen”, vertelde Hottentot toen. “Als je de gemeente als woonlocatie wilt vermarkten, dan kan je bijvoorbeeld eisen stellen aan de groei van het aantal verkochte woningen in deze periode. Als je daarnaast het vrijetijdsaanbod van de gemeente wilt vermarkten dan kan je doelstellingen opnemen over het aantal bezoekers en eventuele groei ten opzichte van het jaar ervoor. Nu is het plan te vrijblijvend. We stoppen er geld in, maar stellen geen doelen wat we voor dat geld willen terugzien.”

Nissewaard Lokaal vond het moeilijk om daardoor te bepalen of een jaarlijks budget van € 42.000 voldoende is. Volgens Hottentot moet de gemeente commerciëler durven denken op dit onderdeel. “We moeten de kosten afzetten tegen de opbrengsten”, stelde hij in de raad. “Wat stoppen we er aan geld in en wat levert het ons op korte en lange termijn op. Die ambitie missen we nu volledig.”

Een meerderheid van de raad stemde uiteindelijk in met het collegevoorstel. Alleen de fractie van Nissewaard Lokaal was tegen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.