De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is verantwoordelijk voor het toezicht op vervoer van gevaarlijke stoffen. Dat zegt de gemeente in antwoord op schriftelijke vragen van Nissewaard Lokaal. De partij diende deze vragen in, nadat bleek dat veel vrachtwagens met gevaarlijke stoffen als gevolg van een langdurige storing van de nieuwe Botlekbrug door Spijkenisse reden, in plaats van de verplichte omleiding over Goeree-Overflakkee.
Er zijn, volgens de gemeente, geen specifieke afspraken gemaakt met het Havenbedrijf of Rijkswaterstaat over het vervoer van gevaarlijke stoffen. De gemeente deelt wel de mening van Nissewaard Lokaal dat gevaarlijke stoffen niet door stedelijk gebied vervoerd mogen worden. Uitgezonderd is lokaal transport, zoals bijvoorbeeld LPG aanvoer voor de lokale tankstations. Vrachtwagens horen zich te houden aan de vastgestelde omleidingsroutes.
Het toezicht op wegvervoer van gevaarlijke stoffen ligt bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, laat de gemeente in haar antwoord weten. Zij geeft aan geen baat te zien in extra politie-inzet, omdat de ILT actief controles heeft uitgevoerd tijdens de storing. Op de vraag of BOA’s bevoegd zijn om hierop te handhaven liet de gemeente weten dat dit niet het geval is.
Hoewel vele vrachtwagens toch door Spijkenisse reden, ondanks de controles van de ILT, ziet de gemeente Nissewaard geen reden tot extra afspraken met Rijkswaterstaat en Havenbedrijf. Nissewaard Lokaal betreurt dit. “Het is goed dat de ILT actief controles heeft uitgeoefend, maar desondanks zijn er nog vele trucks gesignaleerd in Spijkenisse, zelfs in woonwijken. Het hoeft maar bij één truck fout te gaan en de gevolgen zijn niet te overzien”, constateert de partij. Nissewaard Lokaal vindt het jammer dat de gemeente niet actief haar verantwoordelijkheid wil pakken richting haar inwoners.