De uitbreiding van de haven in Moerdijk lijdt tot meer problemen rond de bereikbaarheid van Voorne-Putten. Die vrees heeft de nieuwe lokale partij Nissewaard Lokaal geuit, naar aanleiding van de verkeersoverlast die afgelopen dinsdag ontstond. Toen stond de Spijkenisserbrug tussen 7.34 en 8.32 uur drie keer open met een duur van in totaal 49 minuten. De partij vreest dat met de uitbreiding van Moerdijk het aantal schepen zal toenemen en dat de brug in de spits vaker langdurig open zal staan. Daarom is het noodzakelijk om daar nu al afspraken over te gaan maken, vindt Nissewaard Lokaal.
In 2014 is het plan aangenomen om de haven en het industriegebied van Moerdijk te gaan uitbreiden. In dat plan staat dat Moerdijk zich de komende vijftien jaar moet ontwikkelen tot de belangrijkste plek in het gebied Rotterdam-Antwerpen voor duurzame logistiek, chemie en procesindustrie. Saillant detail, het Havenbedrijf Rotterdam, dat tegenstander is van brugheffingen in de spits, blijkt een belangrijke kandidaat om Moerdijk over te nemen en te gaan exploiteren. In de Voortgangsrapportage Havenvisie 2030 blijkt dat het Havenbedrijf groei ziet in het bestaande havengebied, inclusief Moerdijk en Dordrecht, waardoor Maasvlakte 3 tot 2030 niet nodig zou zijn.
Nissewaard Lokaal wil dat de gemeenten op Voorne-Putten op korte termijn in gesprek gaan met Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf om nieuwe afspraken te maken over doorvaarten in de spits. “De woningbouw op Voorne-Putten neemt toe, waardoor ook het verkeer toeneemt op de toegangswegen. Als daarnaast ook de scheepvaart toeneemt, dan is het wachten tot dit gaat knellen. In plaats van te wachten tot de overlast ontstaat, moeten nu al afspraken worden gemaakt hoe om te gaan met de nieuwe situatie. Desnoods door gezamenlijk te besluiten om uitdrukkelijk aan te dringen op de aanleg van een A4-zuid mét tunnel”, stelt Nissewaard Lokaal.