Wethouder wil duidelijke coördinatie
“De werkzaamheden aan Hartelbrug en Spijkenisserbrug gaan tot flinke overlast leiden,” vertelt verkeerswethouder Chris Hottentot (Nissewaard Lokaal). “Dat ga ik ook niet ontkennen, maar kan ik ook niet veranderen.” De komende jaren gaan zowel de Hartelbrug als de Spijkenisserbrug eruit voor noodzakelijke renovatie. “En dat is hard nodig, het laatste wat we willen is dat de brug straks niet meer functioneert en verkeer er niet meer overheen mag, zoals nu gebeurt met de Calandbrug.”
Hottentot wil ervoor zorgen dat de werkzaamheden goed worden afgestemd. Hij wil daarom zo snel mogelijk met alle betrokken partijen aan tafel komen, om te voorkomen dat er geen coördinatie is en werkzaamheden tegelijk worden uitgevoerd. Met alle verkeersellende van dien. Bovendien wil hij er alles aan doen om inwoners ook tijdig te informeren over deze werkzaamheden, zodat ze zelf ook maatregelen kunnen treffen. Bijv. andere vormen van vervoer, zoals het OV of de (elektrische) fiets te nemen, deels thuis te werken of door buiten de spits te reizen. Mogelijk kan met bedrijven in gesprek worden gegaan om de werktijden aan te passen. “Alles om de overlast zoveel mogelijk te proberen te beperken,” zegt Hottentot. “ Maar zoals ik al zei, het gaat zeker pijn doen. Als iedereen een bijdrage levert, kunnen we wel met elkaar bepalen hoe zwaar die pijn zal zijn.”
A4-zuid
Bereikbaarheid is altijd een belangrijk speerpunt geweest voor Hottentot. “Het liefste had ik al gezien dat er werk was gemaakt van de A4-zuid,” vertelt hij. “Dan zou deze aankomende ellende nog mee hebben kunnen vallen. Maar in de 16 jaar dat de VVD in het gemeentebestuur plaats had, is daar weinig van terecht gekomen. Het is daarom apart dat de VVD er ineens vaart mee wil maken en onlangs in een motie heeft gevraagd om in drie maanden tijd met een plan van aanpak te komen voor een lobby.” Hottentot heeft aangegeven niet met de motie in te kunnen stemmen en zorgvuldigheid voor snelheid te verkiezen. Hij wil naast de gebruikelijke partijen ook met nieuwe partijen in gesprek over de bereikbaarheid van Voorne-Putten en het Rotterdamse havengebied. Hierbij wordt gedacht aan partijen als TLN en EVOfenedex en verschillende transportbedrijven in de haven.
Zorgvuldig lobbytraject
Hottentot kreeg hierin steun van Nissewaard Lokaal, de andere coalitiepartijen ONS en PvdA en Lijst Verweij. “Wij zijn van mening dat er in de afgelopen periode te weinig aandacht is geweest voor de A4-zuid en dat er de afgelopen jaren teveel aandacht is geweest voor andere maatregelen,” stelt fractievoorzitter Koos Smeding van Nissewaard Lokaal. “Wij realiseren ons dat dit de kans op een succesvolle lobby voor een A4-zuid moeilijker maakt. Het is daarom belangrijk om een zorgvuldig traject te doorlopen waarbij we hopen op steun van nieuwe partners. Dit kost tijd en dat begrijpen we. Je kan het maar één keer goed doen.”