Raadsbreed: Collectief vervoer, hoe nu verder?

De discussie op de Facebook-pagina Spijkenisse discussieert over het collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV) en de verandering van vervoerder Niemantsverdriet naar Willemsen de Koning heeft heel wat losgemaakt onder de mensen. Reacties die heel kritisch over Willemsen de Koning waren en lovend over Niemantsverdriet. Veel klachten zijn misschien terecht. Sommige klachten zijn onterecht en lijken vooral voor te komen uit onwetendheid. Zelf heb ik de afgelopen weken ook allerlei mensen gesproken met de meest schrijnende verhalen. De tranen sprongen me regelmatig in de ogen. Hoe kunnen we zo met onze ouderen om gaan?

Laten we niet uit het oog verliezen. Dit is gewoon een ordinaire bezuinig van dit college van ONS, VVD en CDA. Gekozen door de 35% opgekomen Nissewaardse kiezers. Zijn de wethouder en zijn ambtenaren blindelings op de aanbieding van WdK ingegaan? Had dit anders gekund? Ja. Willemsen de Koning was de goedkoopste aanbieder, maar wordt in het land achtervolgd door negatieve berichten. De gemeente had een marktonderzoek moeten doen voordat de aanbesteding werd uitgeschreven. Hiermee kan de gemeente voorwaarden meegeven aan de aanbesteding en voorkomen dat een bedrijf als Willemsen de Koning zomaar een aanbesteding kan winnen. Of heeft men gedacht, het zal mij een zorg zijn, ik hoef er niet mee weg? Is goedkoop ook duurkoop? Voor veel ouderen wel, die voor ritten met hun (zorg)partner nu vele euro’s extra kwijt zijn.

“De tranen sprongen me regelmatig in de ogen. Hoe kunnen we zo met onze ouderen om gaan?”

 

Na naar de reacties van de wethouder en zijn ambtenaar geluisterd te hebben, kan ik niets anders concluderen dan dat ze bij de onderhandelingen eigenlijk alleen maar naar het geld gekeken hebben. Vanwege ondeskundigheid zijn alleen op dit financieel vlak afspraken gemaakt. Er is niet gekeken naar de verschillende mogelijkheden van vervoer met allen hun eigen specificaties.

Wat mij nog meer verbaast in dit drama, is het feit dat er bij de gemeente geen lijst is bijgehouden van klanten die recht hebben op een medische of bestemmingsbegeleider. Dit had heel veel problemen kunnen voorkomen. Dan had de gemeente in de brief die ze aan een aantal van de gebruikers heeft gestuurd kunnen vermelden dat veel mensen voor zorgvervoer bij sommige medische transporten ook bij hun zorgverzekeraar terecht kan. Een brief die veel mensen overigens helemaal nooit hebben ontvangen. Zouden gebruikers van scootmobielen bovendien niet beter voorgelicht moeten worden in verband met het vervoer? Zou het Willemsen de Koning niet sieren om een opklapbare rolstoel standaard mee te nemen, zodat deze gebruikers via de lift in de taxi kunnen worden gehesen?

Voor mensen die nu gedwongen achter de geraniums zitten, adviseren wij om contact op te nemen met de gemeente en hen te vragen om met een oplossing te komen. Meedoen en langer op jezelf blijven wonen betekent niet gekluisterd aan je huis zitten.

Blijf mij en mijn partij op de hoogte houden over uw ervaringen met het collectieve vervoer en uiteraard kunt u ook met andere problemen Nissewaard Lokaal benaderen.

Tom den Daas

2 gedachten over “Raadsbreed: Collectief vervoer, hoe nu verder?”

  1. Goedemorgen,
    Ongeacht wat men denkt over Willemse de Koning zou het wel toch wel mooi zijn dat deze lokale partij zijn excuses via deze site en via facebook aanbiedt aan het personeel die op de taxi’s rijden van Willemse de Koning, want neem van mij aan dat dit personeel, die allen overgekomen zijn van Niemansverdriet er alles aan doen om de klant volledige service te verlenen.
    Want wat hebben zij het een en ander over zich heen gekregen!!

    Groet,

    Jan Leenders

    1. Fractie Nissewaard Lokaal

      Beste Jan, wij hebben nergens de chauffeurs van WdK beschuldigd van slecht werk. Sterker nog, op verschillende Facebookfora hebben wij ook benadrukt dat de chauffeurs niets kunnen doen aan het beleid van hun werkgever. Helaas zijn zij wel het eerste aanspreekpunt van klanten en krijgen zij de wind van voren. Wij hebben inmiddels zoveel klachten gehad dat wij kunnen vaststellen dat de problemen komen door de aanbestedingseisen van de gemeente, maar ook door het gevoerde beleid van WdK. Waar de chauffeurs alleen maar uitvoerend van zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.