Een ongeluk tussen een LPG-tanker en de defecte Spijkenisserbrug is afgelopen zondagavond ternauwernood voorkomen. Dat valt te lezen op rijnmond.nl. Slechts met behulp van een sleepboot kon het schip net op tijd gestopt worden. De 120 meter lange tanker kwam daarbij overdwars op de Oude Maas te liggen.
Storingen aan de Spijkenisserbrug en de nabijgelegen nieuwe Botlekbrug hebben het afgelopen jaar al zo’n twintig keer bijna tot ongelukken met schepen geleid. Dat stelt het Loodswezen Rotterdam. Manager Joost Leenhouts van het Loodswezen Rotterdam maakt zich zorgen. “Loodsen passen hun vaargedrag daar nu aan. Ze naderen de brug met minder snelheid, want ze denken dat er weleens wat fout kan gaan. En ze hangen er nu vrijwel altijd een sleepboot achter, voor het geval dat. Zodat er op de rem getrapt kan worden.”
‘Geen gevaarlijke situaties’
Opvallend genoeg erkent het Havenbedrijf Rotterdam dat schepen soms moeten remmen, maar stelt dat zich nog geen gevaarlijke situaties hebben voorgedaan. Als het komende herfst gaat stormen, zou dat weleens kunnen veranderen. Daarom gaat de snelheidslimiet voor schepen bij de bruggen wellicht omlaag als de problemen aanhouden.
Duidelijkheid
Nissewaard Lokaal eist duidelijkheid. “Twintig bijna-ongevallen zijn er te veel. Welk risico lopen onze bewoners en welke maatregelen worden genomen om risico’s te verkleinen door deze haperende brug”, vraagt fractievoorzitter Chris Hottentot zich af. Bij een raadsbijeenkomst in 2007 gaf Rijkswaterstaat nog aan dat een schip te allen tijde moet stoppen als het sein rood blijft. “We moeten ons afvragen bij wie de fout ligt bij een bijna-ongeluk. Ligt dit aan de haperende brug of ligt dit aan de kapitein of loods die niet de juiste procedure volgt?”