Gemeente Nissewaard onderneemt actie na vragen Nissewaard Lokaal met betrekking tot ervaren problemen met meldingssysteem openbare ruimte (Reppido).
Naar aanleiding van schriftelijke vragen van de fractie van Nissewaard Lokaal heeft de gemeente Nissewaard nieuwe maatregelen aangekondigd om de afhandeling van meldingen in de openbare ruimte via het systeem Reppido te verbeteren. In totaal werden in de eerste vijf maanden van 2024 meer dan 7.200 meldingen verwerkt, maar er zijn signalen dat Inwoners soms onterecht bericht krijgen dat hun melding is afgehandeld, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval was.
Onduidelijkheid afhandeling:
De gemeente erkent dat er regelmatig verwarring ontstaat bij melders over de status van hun melding. In veel gevallen wordt een melding als “afgehandeld” gemeld, terwijl de daadwerkelijke werkzaamheden nog niet zijn uitgevoerd. Dit kan gebeuren wanneer bijvoorbeeld een aannemer is ingepland of het werk door een externe partij zoals Reinis of het Waterschap moet worden uitgevoerd. In de praktijk kwam het weleens voor dat dit vergeten werd te vermelden wat resulteerde in onduidelijkheid.
Verbeteren communicatie:
Om dit te verminderen, gaat de gemeente de interne communicatie aanscherpen en ervoor zorgen dat medewerkers expliciet vermelden als een melding wordt doorgestuurd naar een andere partij, inclusief een link naar de desbetreffende organisatie. Daarnaast zullen medewerkers beter worden getraind om duidelijk aan te geven wanneer de uitvoering gepland staat maar nog niet is voltooid.
Ook onderzoekt de gemeente nu de mogelijkheid om automatisch meldingen naar inwoners te sturen als de verwerking van een melding langer dan de beoogde 10 werkdagen duurt.
Verbeteren locatiegegevens:
Tot slot wordt er gewerkt aan het verbeteren van de locatiegegevens in het systeem, omdat meldingen soms zonder juiste locatie of ondersteunend beeldmateriaal worden ingediend. Dit leidt tot vertraging of complicaties in de afhandeling. Inwoners worden daarom aangemoedigd om GPS-instellingen op hun mobiele telefoon in te schakelen of handmatig nauwkeurige adresgegevens te verstrekken.
Fred Seker, namens Nissewaard Lokaal, laat weten blij te zijn met de toezeggingen van de gemeente. “inwoners moeten erop kunnen vertrouwen dat hun meldingen serieus worden genomen en op de juiste manier worden afgehandeld. We houden de ontwikkelingen in de gaten en blijven ons inzetten voor een efficiënte aanpak en duidelijke communicatie naar de inwoners.”