Nissewaard Lokaal: ‘Snel meer laadpalen nodig op straat’

Volgens Nissewaard Lokaal zijn er snel meer laadpalen nodig op straat. De partij maakt zich zorgen dat het huidige laadpalenbeleid van de gemeente Nissewaard tekort schiet. “In 2025 willen leasemaatschappijen alleen nog maar elektrische auto’s aanbieden,” vertelt fractievoorzitter Koos Smeding van Nissewaard Lokaal. “De Nederlandse overheid wil dat er in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s verkocht worden en de Europese Commissie wil dit in 2035 voor heel Europa verplicht stellen. Het kan dus heel snel, heel hard gaan.”

Nissewaard Lokaal vreest dat, met het huidige laadpalenbeleid in de gemeente, het in de nabije toekomst dringen wordt voor een laadpaal. “Nu is het laadpalenbeleid gericht op gebruik en afstand tot andere palen,” stelt Smeding. “Helaas wordt hier geen rekening gehouden met de bewonersaantallen in een gebied. Zo is er aan de Hongerlandsedijk grote behoefte aan laadpalen, maar is het aanbod er beperkt. Dat mag best veranderd worden. Daarnaast mogen op grote parkeerterreinen, zoals bijvoorbeeld bij het zwembad, ook wat meer laadmogelijkheden worden gerealiseerd voor elektrische rijders.”

155 per dag
Eerder sloeg RAI Vereniging, de branchevereniging van de autoimporteurs, al alarm. Volgens RAI moeten er de komende jaren 155 laadpalen per dag worden gerealiseerd om de doelen te behalen. Inmiddels staan er al zo’n 105.000 laadpalen in heel Nederland. Maar daar moeten er tot 2030 zo’n 400.000 laadpalen bij komen.

Voldoende parkeergelegenheid
Daarom vraagt Nissewaard Lokaal in een, samen met PvdA, opgestelde motie om het laadpalenbeleid te herzien en meer ambitie te tonen. De motie is mede ingediend door ONS, PvdA, VVD, Jong Nissewaard en GroenLinks. De VVD gaf tijdens de raadsvergadering nog aan te willen voorkomen dat laadlocaties gewone parkeerplaatsen verdringen. “Dit is een transitie,” reageerde wethouder Chris Hottentot hierop. “Dat kan soms wat knellen, maar het is belangrijk dat als straks de huidige benzinerijders ook elektrisch gaan rijden er wel voldoende laadcapaciteit is. Tegelijk moeten we goed blijven kijken, dat er ook voldoende parkeergelegenheid beschikbaar blijft voor brandstofvoertuigen. Een optie is om te bekijken in hoeverre we laden via lantaarnpalen mogelijk kunnen maken. Dan is er zoveel capaciteit beschikbaar dat we geen parkeerplaatsen hoeven af te kruizen. Dit kan vooralsnog alleen bij herstraten worden meegenomen, omdat de huidige stroomcapaciteit in lantaarnpalen veel te weinig is.”

Uiteindelijk is de motie unaniem door de raad aangenomen. Naar verwachting zal voor het eind van het jaar het nieuwe laadpalenbeleid gereed zijn.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *