Door de coronacrisis zijn er minder passagiers in het openbaar vervoer. Dit heeft effect op de inkomsten voor de OV-bedrijven. Om te voorkomen dat OV-bedrijven de kosten niet kunnen dragen en lokale overheden deze tekorten moeten ophoesten, stelde de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) een paar tijdelijke bezuinigingsvoorstellen voor. O.a. het schrappen van lijnen, het bezuinigen op handhavers in het openbaar vervoer en het verhogen van de kosten lagen op tafel. Die laatste mogelijkheid wilde Nissewaard Lokaal bij voorkeur niet zien gebeuren.
“Er wordt gekeken naar een tariefsverhoging van 40 procent,” stelde fractievoorzitter Chris Hottentot vast in de commissie Leefomgeving vorige week. “Dit vinden wij zorgelijk. De ervaring leert dat tariefsverhogingen vaak blijvend zijn. Kijk maar naar het kwartje van Kok.” Nissewaard Lokaal vreest dat hierdoor weer meer mensen in de auto worden gejaagd en de wegen na corona daardoor sneller weer vol raken. De partij ziet daarom liever eerst andere bezuinigingsvoorstellen gerealiseerd worden.
Een wens waar uiteindelijk de 23 gemeenten in de MRDH unaniem mee akkoord zijn gegaan. Zij het ‘met pijn in het hart’. Wel is er voor gekozen om een aantal lijnen te schrappen en om minder handhavers in te huren. Op Voorne-Putten lijken de gevolgen beperkt. Het aantal bussen per uur kan mogelijk omlaag gaan. Terwijl buslijn 106 in de avonduren en in het weekend mogelijk slechts tot Zuidland zal gaan rijden.
De maatregelen zijn wel tijdelijk. Elke drie maanden wordt gekeken of de lijnen terug kunnen naar de normale dienstregeling. Nissewaard Lokaal is tevreden met dit besluit. “We zien een verhoging van de tarieven alleen als ultieme oplossing,” besluit Hottentot, “alleen als alle andere maatregelen niet helpen.”