Nissewaard Lokaal: Flitspalen tegen aanrijdingen slagboom

Nissewaard Lokaal wil flitspalen laten plaatsen bij de verkeerslichten voor de Spijkenisserbrug. Dat stelt de partij na de zoveelste aanrijding tegen de slagbomen van de brug. De partij vermoedt dat dit soort ongelukken worden veroorzaakt door mentaliteitsproblemen bij de weggebruikers. “Voor de slagbomen naar beneden gaan, springen eerst de verkeerslichten op rood,” stelt fractievoorzitter Chris Hottentot van Nissewaard Lokaal. “Tegelijkertijd gaan de rode waarschuwingslampen op de brug knipperen en luidt de bel. Pas na een flinke tijd dalen vervolgens de slagbomen. Als je als automobilist dan alsnog tegen de slagbomen aan botst, dan moet dit in de meeste gevallen haast wel moedwillig gebeuren.”

Volgens Hottentot duperen deze gehaaste daders hun medeweggebruikers. “Zodra de slagbomen zijn aangereden treedt het veiligheidsprotocol in werking en dat betekent dat de brug niet meer bediend kan worden. In het gunstige geval is de brug alleen geblokkeerd voor scheepvaart, maar in het slechtste geval mag er ook geen wegverkeer over de brug. En bedenk dat alle schepen die voor anker liggen, na herstel van de slagbomen, alsnog via de brug verder moeten. Daardoor wordt de brug daarna met langere openingstijden geconfronteerd en moeten automobilisten langer wachten voor zij hun reis kunnen vervolgen.”

Door het plaatsen van flitspalen aan beide zijden van de Spijkenisserbrug hoopt Nissewaard Lokaal dat verkeershufters zich tweemaal zullen bedenken, voordat zij besluiten alsnog het rode licht te negeren. De partij wil in de eerstvolgende commissie Leefomgeving de wethouder vragen om bij de provincie aan te dringen op flitspalen.

2 gedachten over “Nissewaard Lokaal: Flitspalen tegen aanrijdingen slagboom”

  1. Volgens mij hangen er al permanent camera’s op de brug. Want de brugwachter moet weten of de brug vrij is. Dan is een flitspaal dus geldverspilling. Dus zorg dat die constant aan staan. En dan die verkeershufters niet alleen bekeuren voor door rood rijden.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *