Resultaten onderzoek winkelgedrag
Nissewaard Lokaal stelt voor om het starttarief van €1 tijdens het eerste uur in de parkeergarages in het centrum af te schaffen. Daarvoor in de plaats moet er gewoon een realtime tarief gelden van €1 per uur. Wie 20 minuten parkeert, betaalt 20 minuten. Bovendien stelt de partij voor om tijdens bepaalde evenementen een speciaal tarief te rekenen om meer publiek te trekken. Uit onderzoek van Nissewaard Lokaal onder winkelend publiek in Hellevoetsluis en Hoogvliet blijken de parkeertarieven een groot obstakel voor het bezoeken van het winkelcentrum. Van het winkelend publiek in Hellevoetsluis gaf 33% aan problemen te hebben met de parkeertarieven. In Hoogvliet bleek dat 47%.
Met name inwoners van het westelijk deel van Voorne-Putten blijven daarom weg uit het centrum van Spijkenisse. Het winkelcentrum in Hellevoetsluis wordt door de bezoekers daar als compleet beschouwd, stelt Nissewaard Lokaal. Er is weinig leegstand, het winkelcentrum is compact gebouwd en er is gratis parkeren. Bovendien zitten er veelal dezelfde winkels als in Spijkenisse, zo stellen ondervraagde bezoekers. Dit leidt er toe dat weinig mensen uit Hellevoetsluis en omgeving naar Spijkenisse komen. Hoewel negen op de tien mensen bekend zijn met het winkelcentrum van Spijkenisse, bezoekt slechts 1 op de 10 mensen het winkelcentrum van Spijkenisse minstens één keer per maand. Bijna de helft komt er nooit.
Van de ondervraagden in Hoogvliet bezoekt een grotere groep minstens één keer per maand het centrum van Spijkenisse. Ruim een derde van de ondervraagden. Tegelijkertijd heeft nog een derde het centrum van Spijkenisse nog nooit bezocht.
Sfeer
Naast de parkeertarieven moet ook de sfeer in het winkelcentrum van Spijkenisse worden verbeterd. Door de vele, lege panden ontstaat een ongezellige sfeer in het centrum. Bezoekers moeten grote afstanden overbruggen om winkels te bereiken. Met name in de Kopspijker en op de Noord- en Zuidpassage is er veel leegstand. Nissewaard Lokaal wil het aantal lege panden tegen gaan en adviseert om leegstandsboetes in te gaan voeren bij de grote verhuurders van vijf panden of meer. Op deze manier worden verhuurders meer gedwongen om invulling te geven aan hun panden. Bovendien adviseert Nissewaard Lokaal om vanuit het BIZ te bekijken welke mogelijkheden er zijn om de sfeer te verbeteren door achtergrondmuziek af te spelen door het hele centrum en om afdakjes te realiseren in het open gedeelte. Bezoekers willen graag droog kunnen lopen bij regen.
Horeca
Tenslotte missen bezoekers horeca in bepaalde delen van het centrum van Spijkenisse. Hoewel deze er wel is, ontbreekt de loop naar een deel van deze horeca. Met name het Havenplein heeft hier de afgelopen jaren onder geleden. Nissewaard Lokaal adviseert om de uitgang vanuit de Kopspijker richting Havenplein weer in ere te herstellen. Dit leidt tot een betere doorloop naar de horeca op het Havenplein en leidt mogelijk ook tot meer bewegingen van en naar de markt.
Bijlage:
– Onderzoek winkelgedrag Spijkenisse
Ze moeten hier in Spijkenisse het betaald parkeren helemaal afschaffen
Ik ken heel veel mensen die nooit hier winkelen door het betaald parkeren
Zou beter zijn als het parkeren gratis word stukje service naar de burger, dan word het heel anders allemaal. Zelf werk ik in het centrum bij Careyn, Als ik met de auto gaat krijg ik geen parkeergeld maar rij van hot naar her met mijn brommertje en zou met slecht weer ook weleens warm willen zitten
Hoewel wij bij voorkeur ook graag gratis parkeren zien, is dit financieel niet haalbaar. Het gratis maken van de parkeergarages betekent dat de jaarlijkse afschrijvingskosten van € 5 miljoen per jaar van deze garages door de gemeente (lees de belastingbetaler) moet worden opgehoest. Financieel staat de gemeente door het beleid van ONS, VVD en CDA er niet rooskleurig voor, dus een buffer hiervoor hebben we ook niet. Dat betekent dat het alleen gratis kan worden gemaakt door de lokale belastingen te verhogen. Uitgaande van zo’n 35.000 huishoudens betekent dit een lastenverhoging van €142 per huishouden. Dat lijkt ons geen gewenste oplossing. Daarom pleiten wij voor het beste in deze situatie. En dat is realtime parkeren invoeren met een maximum van €1 per uur.
Ik kan het dan wel eens zijn met het realtime parkeertarief in parkeergarages…. maar daarbuiten dan weer niet. Een belastingverhoging zou ik zelf niet willen, maar de prijzen nu zijn echt achterplek. Ook moet overal dan hetzelfde tarief gehanteerd worden en niet dat de parkeerplaatsen in hartje centrum alsnog duurder uitvallen.