Er zijn nieuwe kansen voor de aanleg van de A4-zuid, maar lobby op korte termijn lijkt noodzakelijk. Eind 2016 presenteerde het landelijke CDA het plan ‘Lekker doorrijden’. De partij wil dat er meer geïnvesteerd wordt in knelpunten. Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu heeft inmiddels gereageerd op het plan. Volgens haar bevat het plan een aantal onderwerpen waar al aan gewerkt wordt. Het plan bevat maatregelen tegen geluidshinder, stimulering van slimme mobiliteit en maatregelen op Rijks- en spoorwegen.
In haar reactie geeft ze per onderdeel van het plan een schriftelijke reactie. Ook de A4-Zuid komt aan bod. Ze schrijft: “In het kader van de MIRT-Verkenning Rotterdam Vooruit is geconcludeerd, dat het doortrekken van de A4 tussen Hoogvliet en Klaaswaal (A4 Zuid) een nuttige toevoeging aan het netwerk kan zijn, maar dat het oplossen van bestaande knelpunten prioriteit heeft. Dit is nog steeds het geval. Op basis van de resultaten van de NMCA2017 zal ik opnieuw kijken naar het nut en de noodzaak van infrastructurele ingrepen, zoals de A4 Zuid.”
Het NMCA, de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse, wordt dit voorjaar verwacht. Het zal worden gebruikt om tijdens de nieuwe kabinetsformatie te bepalen welke wegen moeten worden aangepakt. Nissewaard Lokaal zal in de raad van 22 februari vragen naar plannen van wethouder Christel Mourik (VVD) om de noodzaak van deze weg voor de regio onder de aandacht te brengen van de landelijke politiek.
Illustratie: Florian Franken