De Spijkenisserbrug wordt in de spits steeds vaker en langer geheven. Afgelopen maandag stond de brug door drie heffingen een uur omhoog. Dinsdag ging de brug omhoog, terwijl de Hartelbrug was gestremd door een ongeval. “Dit is niet langer houdbaar,” zegt fractievoorzitter Chris Hottentot in het AD/Rotterdams Dagblad. “Het aantal schepen neemt toe, met als gevolg dat de openingstijd bij brugopeningen ook toeneemt. Daarmee beperk je dus de wegcapaciteit aanzienlijk.”
Hottentot bedoelt hiermee dat er per uur veel minder auto’s over de brug kunnen rijden en hierdoor minder verkeer is te verwerken op het wegennet. Het gevolg, meer files en een langere reistijd. “De enige oplossing is de A4-zuid, of een voorloper, de N4-zuid,” zegt hij stellig.
Zover wil huidig wethouder Igor Bal (VVD) niet gaan. In het AD erkent Bal dat ‘ons verkeersnetwerk niet robuust genoeg is’. Daarom onderzoeken de gemeente Nissewaard en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat o.a. de bouw van een tweede Hartelbrug. Deze zou moeten komen tussen Geervliet en Spijkenisse of tussen Heenvliet en Geervliet. Een andere optie vindt Bal het verbreden van de huidige Hartelbrug.
Hottentot ziet niets in deze plannen. “De file verdwijnt niet met een verbrede of tweede Hartelbrug, want je moet toch door de Botlektunnel en daar staat het ook regelmatig vast. Ook afgelopen maandag. Je moet Spijkenisse dus in een andere richting ontsluiten.”
De viaducten voor de A4 zuid zijn in 1970 al aangelegd. Toen was er al behoefte aan. Deze weg ontsluit niet alleen Voorne-Putten, maar geeft ook verlichting voor de A29. Dan heb je op Rotterdam Zuid ook minder files. De doorstroming vanuit de havens richting het oosten en zuiden zal ook enorm verbeteren.
Wat is er mis met de A29?
Gewoon tunnel en waar die rot brug is en dan is het opgelost
Gewooon tunnel en klaar is kees belastingen gaan omhoog bij spijkenisse maar oplassinge komen niet
Het verbrede van de Hartel zou een optie kunnen zijn mits het zware verkeer dus de vrachtwagens komende vanuit Rozenburg niet meer door de tunnel gaan maar een allen via de Botlekbrug hierdoor meer ruimte op de A15 voor en na de tunnel en tegelijk zou je Spijkenisse uit een afrit maken 2 baans aansluitend op de A15 voor de Botlekbrug met daarbij horende aanpassingen. Waarbij de linkerbaan eerder op de rijstrook op A15 uitkomt en de rechter rijstrook later erbij komt op de A15 Wanneer je dan op A15 met 80 km door de tunnel gaat en hierdoor kan van baan verwisselen kan je goed blijven doorrijden. Na de tunnel op A15 80 km aanhouden tot na het knoppunt net voorbij Hoogvliet. Hierbij zou het beter zijn dat je tot Barendrecht voor het vracht verkeer een inhaalverbod plaatst.
Herstel …..Spijkenisse uit een afrit maken …..moet zijn oprit.