Volgens fractievoorzitter Chris Hottentot van Nissewaard Lokaal is de A4-zuid wél noodzakelijk voor de regio Rotterdam. Hij weerspreekt hiermee de Rotterdamse verkeerswethouder Pex Langenberg. Die schetste de Rotterdamse raad het beeld dat de A4-zuid te weinig verkeer van de A16 en de Van Brienenoordbrug zal halen en juist verkeer vanuit het zuiden naar de Beneluxtunnel zal lokken. Dat blijkt uit recent onderzoek zo valt te lezen in het AD/Rotterdams Dagblad van donderdag 24 augustus.
Volgens Hottentot wordt er teveel met een Rotterdamse bril gekeken en teveel gefocust op de oostkant van Rotterdam. Uit cijfers van Rijkswaterstaat (RWS) blijkt dat het aantal auto’s op de A29 in de periode tussen 2014 en 2016 met 25 procent is toegenomen. Bij de afslag Oud-Beijerland (richting het zuiden) is de filedruk bijna verdubbeld. Door de realisatie van de A4-Midden-Delfland is het verkeersaanbod rond Den Haag met 4 procent gestegen. Sinds de afronding van de verbrede A15 lijkt het aantal ongevallen rond de Botlektunnel te zijn toegenomen en stonden er lange files op en rond de afritten Hoogvliet en Spijkenisse.
Drukte spreiden
Hottentot is van mening dat de realisatie van de A4-zuid veel van de problemen weg kan nemen. “Door de realisatie van de A4-zuid kan het verkeer dat nu bij de Heinenoordtunnel vast komt te staan ook via Spijkenisse de A15 bereiken. Hiermee spreidt je de drukte,” stelt hij. “Datzelfde geldt voor het verkeer naar Spijkenisse, dat de keuze heeft om Spijkenisse via de A4 te bereiken. Hiermee ontlast je de A15, waardoor er voor het overige verkeer, waaronder vracht, minder fileoverlast is.”
Beperkt
Volgens Langenberg kan de Beneluxtunnel de verkeersdrukte nu al nauwelijks aan. Vertrekkend verkeerswethouder Mourik zegt daarover in het AD/Rotterdams Dagblad: “Als ik dit zo hoor, is er beperkt naar de A4-zuid gekeken. Natuurlijk weten we dat er meer druk op de Beneluxtunnel komt. Daarom wordt ook eerst de Blankenburgtunnel aangelegd.”
Onderzoek
Zij krijgt hierin bijval van Hottentot. “Volgens mij is er niet goed gekeken naar de hele Rotterdamse regio en de effecten op het wegennet. Ik ben benieuwd door wie het onderzoek is uitgevoerd en in opdracht van welke partij. Hierover zullen we komende week vragen stellen in de commissie,” zegt Hottentot.
Kaart: Florian Franken