Naar aanleiding van de bespreking van de zienswijze op de Vervoerplannen 2020 van de vervoersbedrijven RET NV en EBS op Voorne-Putten tijdens de commissie Leefomgeving van de gemeente Nissewaard op woensdag 17 april 2019, heeft Nissewaard Lokaal reizigers gevraag dom hun ervaringen. Gezien de klachten die na het ingaan van de nieuwe concessie loskwamen, wilde Nissewaard Lokaal voorafgaand aan de discussie in de commissie bij de inwoners informeren hoe het busvervoer bij EBS inmiddels wordt ervaren. Via een oproep op de Facebookpagina van Nissewaard Lokaal is gevraagd om reacties. De reacties zijn verzameld naar aanleiding van deze oproepen op donderdag 11 en zaterdag 13 april. Daarnaast zijn de reacties meegenomen op artikelen op de Facebookpagina van Nissewaard Lokaal en Spieke op zondag 14 april 2019. Alle reacties in dit overzicht zijn geanonimiseerd, maar zijn terug te vinden via de genoemde Facebookpagina’s .

Met dit overzicht willen wij een bijdrage leveren aan de discussie in hoeverre de zienswijze door de gemeente Nissewaard volledig is of aanvulling vraagt. Het overzicht is geen representatief onderzoek. Wel valt er uit de verzamelde klachten een rode lijn te halen over de meest urgente zaken die aandacht vereisen. Dit heeft geleid tot de onderstaande aanbevelingen.

Download het volledige rapport (PDF).

Aanbevelingen

Grotere bussen op lijn 85

EBS heeft aangegeven nog geen verbeteringen door te willen voeren voor de lijnen 81 en 85. De reden is dat EBS eerst wil kijken wat de effecten zijn van de verbeteringsmaatregelen. Deze verbeteringsmaatregelen zijn:
– Bestickering van de busjes in EBS-huisstijl;
– Operationeel maken van de OV-chipkaart, lijnfilm en halteoproep;
– Instroom van nieuwe busjes en uitstroom van de tijdelijke busjes.
Nissewaard Lokaal adviseert om niet de verbetering af te wachten en te pleiten voor grotere bussen, minimaal in de ochtend- en avondspits. Het grote probleem op lijn 85 is immers de capaciteit en niet of bussen herkenbaar zijn vanwege bestickering of dat de OV-chipkaartlezer het wel of niet doet. Daarnaast levert het instromen van nieuwe busjes (met dezelfde capaciteit als de oude busjes) geen meerwaarde om het capaciteitsprobleem op te lossen.
Gezien het feit dat ouderen met rollators en ouders met kinderwagens niet mee kunnen met de kleine busjes is het noodzakelijk om met grote bussen te rijden. Veel inwoners in Spijkenisse wordt goede OV-voorzieningen op deze wijze ontzegd. In plaats van OV te bevorderen, beperken we het vervoer met OV onnodig.

Afstemming met metro

Chauffeurs van EBS worden met boetes gedwongen om op tijd te rijden. Stiptheid is een terechte vereiste. Het is echter wel frustrerend als dienstregeling van metro en bus niet goed op elkaar zijn afgestemd, waardoor naar beneden lopende passagiers hun bus al zien vertrekken. Zeker in de avonduren. De wachttijden voor de volgende bus zijn dan fors langer. Stem daarom de dienstregeling tussen EBS en RET op Metro Centrum beter met elkaar af en zorg voor meer overstaptijd. Zeker als EBS met minder bussen in de spits gaat rijden.

Oude buslijnen herstellen?

In de nieuwe concessie is er voor gekozen om via het R-Net systeem te werken. Hoogwaardige snelle lijnen, die zorgen voor de verbinding met de andere steden en dorpen op Voorne-Putten. Hierdoor is de keuze gemaakt om Metro Centrum het verzamelpunt te laten worden, waar op andere lijnen overgestapt kan worden. Maar moet dit ook gelden voor lijnen binnen Spijkenisse? Veel klachten komen over buslijn 84 en de oude lijn 105. Met name oudere bewoners zien graag een mogelijkheid om zonder overstap naar het centrum en de markt te kunnen reizen. Door bijvoorbeeld buslijn 84 en 85 weer met elkaar te verbinden is het mogelijk om aan een deel van deze wens te voldoen. Bovendien lost dit ook het capaciteitsprobleem op lijn 85 op.